De gevaren van thuiswerken. Barst in beeldscherm of is er meer aan de hand?

Videobellen, rugklachten, psychosociale druk

Inmiddels kun je geen krant meer openslaan, geen nieuwsbrief meer lezen, of er wordt wel gewezen op het gevaar van het gebruik van de videodiensten van Zoom, rugklachten door verkeerde werkhouding en stress doordat de thuiswerkplek uiteindelijk nog onrustiger is als een doorsnee kantoortuin.

Vermijden , verminderen, overdragen of accepteren

Moeten we dan maar niet meer thuiswerken? In deze corona tijd is het nemen van die beslissing helaas niet meer in onze eigen handen. Door de regering wordt opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken en contacten onderling te vermijden. In de wereld van risk management is vermijden één van 4 strategieën om met een risico om te gaan. (wilt u daar meer over weten, in één van mijn volgende blogberichten ga ik dieper op die 4 strategieën in)

Het einde van de kickoff sessies

Normaal gesproken als zo’n ingrijpende maatregel als het verplaatsen van de werkplek bij een bedrijf wordt ingevoerd gaat hier een flinke voorbereidingstijd aan vooraf. Er worden sessies georganiseerd om mensen mee te krijgen, er wordt een kickoff gepland, een stappenplan samengesteld en indien nodig worden er incentives geregeld om personeel te belonen als het juiste gedrag wordt getoond. Nu niet. We zijn van de ene op de andere dag thuis gaan werken. En voor een groot deel van de bevolking werkt dit best aardig. Geeft je te denken over de eerstvolgende grote verandering die je op de werkvloer wilt doorvoeren. Ga je weer zorgvuldig plannen, of zet je ineens de knop om zodat mensen wel mee moeten?

Wat deze crisis in ieder geval laat zien is dat werknemers flexibeler zijn als werkgevers vaak denken. Je ziet innovatie ontstaan waar je het niet verwacht en je ziet bedrijven zoeken naar manieren om beter of sneller uit deze situatie te komen als de concurrent.

Wat zijn de echte gevaren?

Zijn die gevaren die je overal terug ziet komen dan geen gevaren? Zeker wel. Als je als onderneming gebruik maakt van gratis videobeldiensten op het internet en tijdens een video-call bespreek je privacy gevoelige informatie, of presenteer je je kwartaalcijfers aan de binnendienst, dan mag je je afvragen of dat de beste manier was om die informatie te delen. Verzuim over een maand of 4 door rugklachten als gevolg van een slechte thuiswerkplek verdient ook aandacht. Want een oplopend verzuim in het najaar is natuurlijk ook niet de bedoeling. En wat te denken van de psychosociale druk die mensen voelen door het continue op een kleine ruimte opgesloten zitten met het gevoel niets te mogen…… Tijd om ook hieraan de nodige aandacht te besteden.

Is er een oplossing?

Je kunt als oplossing je arbodienst vragen om, als je rugklachten wilt voorkomen de thuiswerkplek van je werknemers te controleren, maar dat wordt een vrij dure oplossing. Waarom laat je het je werknemers niet zelf doen. Hellorisk heeft een simpele maar doeltreffende RI&E Thuiswerkplekscan ontwikkeld waarmee je werknemers zelf hun werkplek inventariseren en beoordelen en je als werkgever alle informatie aangeleverd krijgt die je nodig hebt om aan je zorgplicht op gebied van arbowetgeving te voldoen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *